تحولات منطقه

معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت: با افتتاح پروژه راه آهن یزد- اقلید مدت زمان سفر از استان‌های جنوب غربی به استان‌های شمال شرقی تا ۴ ساعت کاهش می‌دهد.

زمان سفر ریلی به مشهد برای زائران شیرازی ۴ ساعت کمتر شد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

قدس آنلاین: عباس خطیبی درباره افتتاح راه آهن یزد- اقلید که امروز با حضور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری به افتتاح می‌رسد، اظهار داشت: امروز در مراسم رسمی راه آهن یزد- اقلید با فرمان رییس جمهور به افتتاح می‌رسد. طول این مسیر ریلی حدود ۲۷۰ کیلومتر است. از ایستگاه رخش در راه آهن بافق به یزد منشعب و بعد از عبور از مسیر مهریز و شهر ابرکوه در نهایت به ایستگاه اقلید در راه آهن شیراز – اصفهان متصل می‌شود.    

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه از اواخر سال ۹۰ با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد. با توجه به این که راه آهن یزد- اقلید جزو پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت، با تامین منابع در دو سال گذشته این پروژه با سرعت قابل توجهی پیش رفت به طوری که فقط در سال گذشته ۱۱۰ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری و تکمیل خط شد که  این حجم از عملیات در مدت زمان یک سال کم نظیر است و یک رکورد محسوب می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه در مسیر ریلی، عملیات تکمیل خط و تست سرعت هم در این مسیر انجام شده است، افزود: راه آهن یزد- اقلید یک مسیر میانبری است که استان‌های جنوب غربی کشور به صورت ویژه استان فارس را به استان‌های شمال شرقی کشور متصل می‌کند. از سوی دیگر این راه آهن مثلث گردشگری را بین استان‌های اصفهان- فارس و یزد را ایجاد می‌کند که هر سه استان توریست پذیر هستند و مسافران می‌توانند از این زیرساخت بهره ببرند.

خطیبی تاکید کرد: این پروژه به طور مشخص می‌تواند مسیر سفر به مشهد را برای زائران این استان‌ها به ویژه استان فارس را به اندازه ۳۱۰ کیلومتر کوتاه می‌کند به طوری که زمان سفر چیزی بیش از ۴ ساعت کمتر می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های این پروژه در بخش حمل بار اظهار داشت: در این محور چند معادن واقع شده که می‌توان از طریق این مسیر ریلی به انتقال و حمل سنگ اهن این معادن اقدام کرد. از سوی دیگر کارخانه فولاد و صنایع دیگری در این مسیر واقع شدند که می‌توان از طریق این راه آهن محصولات و تولیدات این کارخانه‌ها و صنایع را جابه جا کرد و این امکان برای آنها به وجود می‌آید که بتوانند از این راه آهن برای انتقال بار استفاده کنند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن تاکید کرد: یکی از رویکردها در ساخت انواع پروژه‌ها به ویژه پروژه‌های ریلی تکمیل کریدورهای ترانزیتی است و اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی را دنبال می‌کنیم و این اقدام هم جزو اولویت‌های ما بوده است،  هدف دیگر از ساخت و تکمیل پروژه‌های ریلی تسهیل جابه جایی بار و مسافر در درون شبکه موجود است. از این رو راه آهن یزد- اقلید منجر به تهسیل جابه جایی‌های درون شهری می‌شود و می‌تواند برای کریدورهای ترانزیتی هم نقش موثری ایفا کند.

وی درباره ارزش این پروژه و اعتبارات هزینه شده گفت: تا به امروز ۱۴۰۰میلیارد تومان در این روژه هزینه شده که ارزش فعلی آن چیزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان است.    

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.